Úlohy: 1–20 / 41

1. Stavba domu z lega

Na stavbu domu z kostek lega je potřeba celkem 97 kostek. 10 bílých kostek, modrých o 11 více než bílých a zelených třikrát více než bílých.

Vypočítejte, kolik je zbývajících žlutých kostek.
Řešení
Na stavbu je potřeba ještě 36 žlutých kostek.
Matematická úloha – Stavba domu z lega

2. Odčítání s přechodem přes desítku 2

Odečtěte čísla s přechodem přes 10:
a)   \( 13 - 6 \)
b)   \( 14 - 5 \)
c)   \( 15 - 8 \)
d)   \( 16 - 7 \)
e)   \( 12 - 3 \)
f)   \( 14 - 9 \)
Řešení
a)   7
b)   9
c)   7
d)   9
e)   9
f)   5
Matematická úloha – Odčítání s přechodem přes desítku 2

3. Odčítání s přechodem přes desítku 1

Odečtěte čísla s přechodem přes 10:
a)   \( 13 - 5 \)
b)   \( 12 - 4 \)
c)   \( 14 - 6 \)
d)   \( 11 - 3 \)
e)   \( 15 - 7 \)
f)   \( 16 - 8 \)
Řešení
a)   8
b)   8
c)   8
d)   8
e)   8
f)   8
Matematická úloha – Odčítání s přechodem přes desítku 1

4. Sečtěte a odečtěte zlomky

Sečtěte a odečtěte zlomky
a)   \[ \frac{1}{6} + \frac{1}{10} + \frac{1}{12} = \]
b)   \[ \frac{4}{9} + \frac{1}{4} - \frac{1}{6} = \]
c)   \[ \frac{2}{5} + \frac{1}{6} - \frac{1}{15} = \]
d)   \[ \frac{2}{9} + \frac{1}{6} - \frac{1}{12} = \]
e)   \[ \frac{1}{6} + \frac{1}{5} - \frac{2}{15} = \]
f)   \[ \frac{3}{10} + \frac{1}{8} - \frac{2}{5} = \]
Řešení
a)   \[ \frac{7}{20} \]
b)   \[ \frac{19}{36} \]
c)   \[ \frac{1}{2} \]
d)   \[ \frac{11}{36} \]
e)   \[ \frac{7}{30} \]
f)   \[ \frac{1}{40} \]
Matematická úloha – Sečtěte a odečtěte zlomky

5. Trénování hry na housle

Jirka cvičil o víkendu na housle 1 hodinu a 40 minut. V sobotu cvičil o 18 minut déle než v neděli.

Vypočítejte, kolik minut cvičil Jirka v sobotu na housle.
Řešení
Jirka cvičil v sobotu na housle 59 minut.
Matematická úloha – Trénování hry na housle

6. Majitelé hrušek

Jonáš a Tomáš mají dohromady 86 hrušek. Tomáš má o 14 hrušek více než Jonáš.

Určete:
a)   kolik hrušek má Tomáš,
b)   kolik hrušek má Jonáš.
Řešení
a)   Tomáš má 50 hrušek,
b)   Jonáš má 36 hrušek.
Matematická úloha – Majitelé hrušek

7. Absolutní hodnota

Vypočítejte
a)   
b)   
c)   
d)   
e)   
f)   
Řešení
a)   16
b)   8
c)   19
d)   28
e)   7
f)   19
Matematická úloha – Absolutní hodnota

8. Absolutní hodnota

Vypočítejte
a)   
b)   
c)   
d)   
e)   
f)   
Řešení
a)   14
b)   9
c)   5
d)   32
e)   32
f)   11
Matematická úloha – Absolutní hodnota

9. Zkrácení prkna

Prkno dlouhé m bylo zkráceno o m.

Vypočítejte, jak dlouhé bylo prkno po odříznutí.
Řešení
Prkno bylo dlouhé m.
Matematická úloha – Zkrácení prkna

10. Řezání dřevěné tyče

Dřevěná tyč byla rozřezána na tři části. První část měřila jednu třetinu délky, druhá jednu třetinu zbytku a třetí část 20 cm.

Vypočítejte:
a)   v cm původní délku tyče,
b)   v cm délky jednotlivých částí.
Řešení
a)   Původní délka tyče byla 45 cm.
b)   První část měřila 15 cm, druhá část 10 cm a třetí část 20 cm.
Matematická úloha – Řezání dřevěné tyče

11. Židle v tělocvičně

V tělocvičně je 30 židlí, které mají různé barvy. 20 židlí je modrých, 5 židlí je červených a zbylé židle jsou zelené.

Vypočítejte, kolik zelených židlí je v tělocvičně.
Řešení
V tělocvičně je 5 zelených židlí.
Matematická úloha – Židle v tělocvičně

12. Zdeňkovy úspory

Zdeněk má na svém účtu 5 200 Kč. Každý týden si ze svého účtu vezme 250 Kč jako kapesné a zbytek si nechá na účtu.

Vypočítejte, kolik týdnů si Zdeněk může brát kapesné s tím, že mu na účtu musí zůstat alespoň 1000 Kč.
Řešení
Zdeněk si může brát kapesné po dobu 16 týdnů.
Matematická úloha – Zdeňkovy úspory

13. Spoření na míč

Lucie a Tomáš se rozhodli, že společně koupí nový míč za své společné peníze. Lucie už naspořila 120 Kč a Tomášek 80 Kč.

Vypočítejte, kolik peněz budou muset ještě naspořit, aby si mohli koupit míč za 300 Kč.
Řešení
Lucie a Tomáš musí ještě naspořit 100 Kč, aby si mohli koupit míč.
Matematická úloha – Spoření na míč

14. Peníze Petra a Jakuba

Jakub a Petr mají dohromady 120 korun. Jakub má o 40 korun víc než Petr.

Vypočítejte, kolik korun má každý z nich.
Řešení
Petr má 40 Kč a Jakub má 80 Kč.
Matematická úloha – Peníze Petra a Jakuba

15. Sčítání a odčítání

Vypočítejte:
a)   5 + 4 =
b)   10 – 2 =
c)   6 + 2 =
d)   3 + 3 =
e)   8 – 7 =
f)   9 – 5 =
g)   3 – 2 =
h)   2 + 5 =
Řešení
a)   9
b)   8
c)   8
d)   6
e)   1
f)   4
g)   1
h)   7
Matematická úloha – Sčítání a odčítání

16. Dvě cesty Kamily

Kamila cestovala na své první cestě hodiny a na druhé hodiny.

Vypočítejte, o kolik více času strávila Kamila na druhé cestě více než na první.
Řešení
Kamila strávila na druhé cestě o hodiny více než na první.
Matematická úloha – Dvě cesty Kamily

17. Voda ve džbánu

Džbán obsahuje šálku vody. Jana nalila šálku vody do každé z 5 sklenic a šálku vody do jedné sklenice.

Vypočítejte, kolik vody zůstálo ve džbánu.
Řešení
Ve džbánu zůstalo šálku vody.
Matematická úloha – Voda ve džbánu

18. Aritmetické operace

Vypočítejte:
a)   
b)   
c)   
d)   
Řešení
a)   3
b)   269
c)   0
d)   100
Matematická úloha – Aritmetické operace

19. Radka a její sourozenci

Radka má stejně bratrů a sester. Její bratr Ivan má 3 sestry.

Vypočítejte, kolik dětí je v rodině Radky.
Řešení
V rodině Radky je 5 dětí.
Matematická úloha – Radka a její sourozenci

20. Absolutní hodnota

Vypočítejte
a)   
b)   
c)   
d)   
Řešení
a)   2
b)   
c)   5
d)   -7
Matematická úloha – Absolutní hodnota