Úlohy: 1–9 / 9

1

1. Stříhání látky

Švadlena zjistila, že látku v roli může nastříhat na kusy buď po 150 cm, 180 cm nebo po 210 cm. (Aby neměla žádné přebývající kusy látky.)

Vypočítejte, jakou nejkratší délku role v metrech může švadlena mít.
Řešení
Nejkratší délka role, kterou švadlena může mít, je 63 metrů.
Matematická úloha – Stříhání látky

2. Balíčky sešitů a tužek

Žáci mají dostat balíčky sešitů a tužek. Sešitů je 78, tužek 52.

Vypočítejte,
a)   kolik nejvíce žáků může být ve třídě,
b)   kolik bude v každém balíčku sešitů,
c)   kolik bude v každém balíčku tužek.
Řešení
a)   Ve třídě může být nejvíce 26 žáků.
b)   Každý žák dostane 3 sešity.
c)   Každý žák dostane 2 tužky.
Matematická úloha – Balíčky sešitů a tužek

3. Čokoládové figurky a mandarinky

Dětský domov obdržel k Mikuláši 54 čokoládových figurek a 81 mandarinek. Každé dítě dostalo

stejnou nadílku a při rozdělování nic nezbylo.

Vypočítejte,
a)   kolik nejvíce mohlo být v dětském domově dětí,
b)   kolik bylo v každé nadílce figurek,
c)   kolik bylo v každé nadílce mandarinek.
Řešení
a)   Nejvíce dětí, které mohly dostat stejnou nadílku, je 27.
b)   Každé dítě dostalo 2 čokoládové figurky.
c)   Každé dítě dostalo 3 mandarinky.
Matematická úloha – Čokoládové figurky a mandarinky

4. Nejmenší společný násobek a největší společný dělitel

Najděte nejmenší společný násobek (NSN) a největší společný dělitel (NSD) následujících dvojic čísel:
a)   \( 24 \) a \( 36 \)
b)   \( 40 \) a \( 60 \)
c)   \( 18 \) a \( 27 \)
d)   \( 45 \) a \( 75 \)
e)   \( 56 \) a \( 84 \)
f)   \( 32 \) a \( 48 \)
Řešení
a)   NSD = \( 12 \), NSN = \( 72 \)
b)   NSD = \( 20 \), NSN = \( 120 \)
c)   NSD = \( 9 \), NSN = \( 54 \)
d)   NSD = \( 15 \), NSN = \( 225 \)
e)   NSD = \( 28 \), NSN = \( 168 \)
f)   NSD = \( 16 \), NSN = \( 96 \)
Matematická úloha – Nejmenší společný násobek a největší společný dělitel

5. Velikost obkladaček

Stěnu o rozměrech 4 m × 250 cm chceme obložit čtvercovým obkladem s co největšími rozměry stran obkladaček tak, aby nevznikly žádné ztráty způsobené například jejich řezáním při obkládání.

Vypočítejte, kolik kusů obkladaček budeme na celou stěnu potřebovat.
Řešení
Budeme potřebovat 40 kusů obkladaček.
Matematická úloha – Velikost obkladaček

6. Rozřezané desky

Truhlář má tři desky dlouhé 360 cm, 27 dm a 450 cm. Chce z nich nařezat stejně dlouhé desky tak, aby nezůstaly žádné zbytky.

Vypočítejte, jaká bude délka desky, aby byla co nejdelší.
Řešení
Nejdelší délka desek bude 90 cm.
Matematická úloha – Rozřezané desky

7. Řezání tyčí

Tři tyče o délkách 24 dm, 3 m a 160 cm mají být rozřezány na stejně dlouhé části tak, aby byly co nejdelší.

Vypočtěte, kolik cm měří jedna část.
Řešení
Jedna část měří 20 cm.
Matematická úloha – Řezání tyčí

8. Nejvyšší kladné dvojciferné číslo

Určete největší kladné dvojciferné číslo, jehož největší společný dělitel s číslem 51 je číslo 17.
Řešení
Je to číslo 85.
Matematická úloha – Nejvyšší kladné dvojciferné číslo

9. Dva parníky

Dva parníky vyrazili na plavbu ze stejného přístavu první parník se do přístavu vrací každý čtvrtý den a druhý parník se vrací každý pátý den.

Vypočtěte, za kolik dní se parníky opět potkají.
Řešení
Parníky se opět potkají za 20 dnů.
Matematická úloha – Dva parníky
 
1