Úlohy: 81–100 / 343

81. Hodnota výrazu

Vypočítej hodnotu výrazu y = 3x22x + 3 pro:
a)   x = -2,
b)   x = 1,
c)   x = 0,
d)   x = 0,50.
Řešení
a)   19
b)   -2
c)   3
d)   2,75
Matematická úloha – Hodnota výrazu

82. Oplocení lichoběžníkového pozemku

Pozemek na stavbu rodinných domů má tvar pravoúhlého lichoběžníku se základnami délek 21 m a 11,20 m. Při ceně 2 500 Kč za m2 je hodnota pozemku vyčíslena na 1 352 400 korun.

Vypočítejte, jaká je délka pletiva potřebného k oplocení tohoto pozemku.
Řešení
Délka pletiva potřebného k oplocení pozemku je 100,80 metrů.
Matematická úloha – Oplocení lichoběžníkového pozemku

83. Návštěvnost plaveckého bazénu

Včera navštívilo plavecký bazén celkem 680 dospělých, mezi nimiž bylo mužů o 30 % méně než žen.

Vypočítejte, kolik mužů včera navštívilo plavecký bazén.
Řešení
Včera navštívilo plavecký bazén 280 mužů.
Matematická úloha – Návštěvnost plaveckého bazénu

84. Ubytování na lyžařském výcviku

120 žáků na lyžařském výcviku zaplnilo 29 pokojů, z nichž některé byly 4lůžkové, ostatní 5lůžkové.

a)   Určete, kolik bylo:
b)   4lůžkových pokojů,
c)   5lůžkových pokojů.
Řešení
a)   Počet 4lůžkových pokojů je 25.
b)   Počet 5lůžkových pokojů je 4.

85. Pečení buchet

Máma napekla na večeři buchty. Táta z nich snědl třetinu. Nejstarší syn snědl čtvrtinu ze zbývajících buchet. Prostřední syn snědl třetinu ze zbývajících buchet. Nejmladší syn snědl polovinu zbývajících buchet. Mámě zůstaly čtyři buchty.

Vypočítejte, kolik buchet máma napekla.
Řešení
Máma napekla 24 buchet.
Matematická úloha – Pečení buchet

86. Rozdělení kapesného

Monika z kapesného utratila jednu čtvrtinu za kino, jednu pětinu za pití a tři osminy za knihu. Zůstalo jí 350 korun?

Vypočítejte, kolik korun činilo Moničino kapesné.
Řešení
Moničino kapesné činilo 2 000 korun.
Matematická úloha – Rozdělení kapesného

87. Výlet autobusem a vlakem

5 A, ve které je 30 žáků, jela na výlet. Někteří žáci si kupovali lístek na autobus za 120 Kč, ostatní lístek na vlak za 150 Kč. Celkem utratili 3 960 Kč.

Vypočítejte:
a)   kolik žáků si koupilo lístek na vlak,
b)   kolik žáků si koupilo lístek na autobus.
Řešení
a)   18 žáků si koupilo lístek na autobus.
b)   12 žáků si koupilo lístek na vlak.
Matematická úloha – Výlet autobusem a vlakem

88. Peníze děvčat

Hana, Naďa a Lída měly dohromady 620 Kč. Hana měla o 20 Kč víc než Naďa a Naďa měla 2krát víc než Lída.

Kolik korun měla Lída?
Řešení
Lída měla 120 Kč.
Matematická úloha – Peníze děvčat

89. Malé a velké stroje

Velký stroj vyrobí dvojnásobný počet výrobků než malý stroj. Když pracují dohromady velký a malý stroj, vyrobí za 6 dní 360 výrobků.

Vypočítejte:
a)   kolik výrobků vyrobí za 4 dny dva velké stroje,
b)   kolik dní bude trvat, než dva velké stroje vyrobí 1 040 výrobků.
Řešení
a)   Dva velké stroje vyrobí za 4 dny vyrobí 320 výrobků.
b)   Dva velké stroje budou potřebovat 13 dní k vyrobení 1 040 výrobků.
Matematická úloha – Malé a velké stroje

90. Maliny a jahody

V míse byly jen jahody a maliny. Malin bylo o 50 % více než jahod.

Kolik procent jahod bylo v míse?
Řešení
V míse bylo 40 % jahod.
Matematická úloha – Maliny a jahody

91. Dámské boty

Helena a Olga mají dohromady 42 párů bot. Helena jich má o čtvrtinu méně než Olga.

Vypočítejte:
a)   kolik párů bot má Helena,
b)   kolik párů bot má Olga.
Řešení
a)   Helena má 18 párů bot.
b)   Olga má 24 párů bot.
Matematická úloha – Dámské boty

92. Ve městě a na vesnici

V České republice žije ve městech 75 % obyvatel, zbytek na venkově.

Vypočítejte, o kolik procent více obyvatel žije ve městech než na venkově.
Řešení
Ve městech je o 200 % více obyvatel než na venkově.
Matematická úloha – Ve městě a na vesnici

93. Tanková bitva

V počítačové hře World of Tanks hraje proti sobě Vojta a Petr. Vojta vystřelil o tři pětiny více střel než Petr. Rozdíl jejich střel byl 72.

Vypočítejte:
a)   kolikrát vystřelil Vojta,
b)   kolikrát vystřelil Petr.
Řešení
a)   Petr vystřelil 180 střel.
b)   Vojta vystřelil 108 střel.
Matematická úloha – Tanková bitva

94. Zásoba mouky

Velký pytlík mouky vážil 3 kg, malý vážil 1 kg. Celkem bylo v regálu 150 pytlíků a jejich hmotnost byla 364 kg.

Vypočítejte:
a)   kolik bylo velkých pytlíků mouky,
b)   kolik bylo malých pytlíků mouky.
Řešení
a)   Velkých pytlíků mouky bylo 107.
b)   Malých pytlíků mouky bylo 43.
Matematická úloha – Zásoba mouky

95. Plavecký trénink

Denisa trénovala plavání od pondělka do pátku. Každý den uplavala o 3 padesátimetrové bazény více než předchozí den. Celkem Denisa uplavala 2 500 metrů.

Vypočítejte, kolik bazénů uplavala Denisa ve čtvrtek.
Řešení
Ve čtvrtek Denisa uplavala 13 bazénů.
Matematická úloha – Plavecký trénink

96. Střelecké hody

Hráči týmu FC Vidláci vstřelili za sezónu 108 gólů, přičemž kanonýr Lojza Paťavý vstřelil o 25 % více gólů než celý zbytek týmu.

Vypočítejte, kolik gólů vstřelil kanonýr Lojza Paťavý.
Řešení
Lojza Paťavý vstřelil 60 gólů.
Matematická úloha – Střelecké hody

97. Sbírání známek

Ota a Vojta sbírají známky. Vojta má o polovinu známek víc než Ota. Oba dohromady mají 480 známek.

Vypočítejte:
a)   kolik známek má Vojta,
b)   kolik známek má Ota.
Řešení
a)   Ota má 192 známek.
b)   Vojta má 288 známek.
Matematická úloha – Sbírání známek

98. Nákupy Táni a Moniky

Monika a Táňa šly nakupovat. Táňa utratila o čtvrtinu víc peněz než Monika. Celkem utratily 720 Kč.

Vypočítejte:
a)   kolik korun utratila Monika,
b)   kolik korun utratila Táňa.
Řešení
a)   Monika utratila 320 Kč.
b)   Táňa utratila 400 Kč.
Matematická úloha – Nákupy Táni a Moniky

99. Řady z červených a modrých tyčí

Máme modré a červené tyče. Modrá tyč měří 80 cm, červená tyč měří 56 cm. Chceme udělat z tyčí stejně dlouhé jednobarevné řady (poskládat je za sebou).

Vypočítejte:
a)   kolik červených tyčí použijeme,
b)   kolik modrých tyčí použijeme,
c)   jak dlouhá bude řada.
Řešení
a)   Použijeme 10 červených tyčí.
b)   Použijeme 7 červených tyčí.
c)   Řada tyčí bude dlouhá 560 cm.
Matematická úloha – Řady z červených a modrých tyčí

100. Ozubená kola

Větší ozubené kolo má 48 zubů, druhé 42 zubů. Na každém kole je nakreslená čárka od středu ke kraji a čárky míří proti sobě.

Vypočítejte, kolikrát se kola musí otočit, aby čárky znovu mířily proti sobě.
Řešení
Větší kolo se musí otočit 7krát a menší 8krát.
Matematická úloha – Ozubená kola