Úlohy: 1–14 / 14

1

1. Nejmenší společný násobek a největší společný dělitel

Najděte nejmenší společný násobek (NSN) a největší společný dělitel (NSD) následujících dvojic čísel:
a)   \( 24 \) a \( 36 \)
b)   \( 40 \) a \( 60 \)
c)   \( 18 \) a \( 27 \)
d)   \( 45 \) a \( 75 \)
e)   \( 56 \) a \( 84 \)
f)   \( 32 \) a \( 48 \)
Řešení
a)   NSD = \( 12 \), NSN = \( 72 \)
b)   NSD = \( 20 \), NSN = \( 120 \)
c)   NSD = \( 9 \), NSN = \( 54 \)
d)   NSD = \( 15 \), NSN = \( 225 \)
e)   NSD = \( 28 \), NSN = \( 168 \)
f)   NSD = \( 16 \), NSN = \( 96 \)
Matematická úloha – Nejmenší společný násobek a největší společný dělitel

2. Řady z červených a modrých tyčí

Máme modré a červené tyče. Modrá tyč měří 80 cm, červená tyč měří 56 cm. Chceme udělat z tyčí stejně dlouhé jednobarevné řady (poskládat je za sebou).

Vypočítejte:
a)   kolik červených tyčí použijeme,
b)   kolik modrých tyčí použijeme,
c)   jak dlouhá bude řada.
Řešení
a)   Použijeme 10 červených tyčí.
b)   Použijeme 7 červených tyčí.
c)   Řada tyčí bude dlouhá 560 cm.
Matematická úloha – Řady z červených a modrých tyčí

3. Ozubená kola

Větší ozubené kolo má 48 zubů, druhé 42 zubů. Na každém kole je nakreslená čárka od středu ke kraji a čárky míří proti sobě.

Vypočítejte, kolikrát se kola musí otočit, aby čárky znovu mířily proti sobě.
Řešení
Větší kolo se musí otočit 7krát a menší 8krát.
Matematická úloha – Ozubená kola

4. Praní prádla

Roman a Tomáš si dnes prali prádlo. Ronald peří každých 6 dní a Tim každých 9 dní.

Vypočítejte, kolik dní bude trvat, než Roman a Tomáš budou prát tentýž den.
Řešení
Bude to trvat 18 dní.
Matematická úloha – Praní prádla

5. Velikost obkladaček

Stěnu o rozměrech 4 m × 250 cm chceme obložit čtvercovým obkladem s co největšími rozměry stran obkladaček tak, aby nevznikly žádné ztráty způsobené například jejich řezáním při obkládání.

Vypočítejte, kolik kusů obkladaček budeme na celou stěnu potřebovat.
Řešení
Budeme potřebovat 40 kusů obkladaček.
Matematická úloha – Velikost obkladaček

6. Krabičky v krychli

Krabičky o rozměrech 6 cm, 10 cm, 15 cm se mají rovnat do krabice tvaru krychle.

Vypočítejte:
a)   jaké nejmenší rozměry může krabice mít,
b)   kolik krabiček daných rozměrů se do ní vejde.
Řešení
a)   Nejmenší rozměr strany krabice je 30 cm.
b)   Do nejmenší možné krabice se vejde 30 krabiček.
Matematická úloha – Krabičky v krychli

7. Posloupnost Bolka a Lolka

Bolek a Lolek měli každý svou aritmetickou posloupnost. Jak Lolkova, tak Bolkova posloupnost začínala číslem 2 023 a končila číslem 3 023. Tyto dvě posloupnosti měly 26 společných čísel. Poměr Bolkovy a Lolkovy diference byl 5:2.

Vypočítejte, jaký byl rozdíl Bolkovy a Lolkovy diference.
Řešení
Rozdíl Bolkovy a Lolkovy diference je 12.
Matematická úloha – Posloupnost Bolka a Lolka

8. Tři strážní

Tři strážní mají společnou ostrahu podniku. První vykoná svoji pochůzku za 15 minut, druhý ujde svůj okruh za 10 minut a třetí strážný za 12 minut.

Vypočítejte, za jak dlouho se opět všichni tři potkají, když na začátku vyjdou ze stejného místa.
Řešení
Všichni tři strážní se opět potkají za 60 minut.
Matematická úloha – Tři strážní

9. Skládání obdélníků

Je třeba naskládat obdélníky o rozměrech 210 mm a 84 mm tak, aby zakryly čtverec.

Vypočítejte:
a)   jaký nejmenší čtverec lze takto zakrýt,
b)   kolik obdélníků k tomu potřebujeme.
Řešení
a)   Lze zakrýt čtverec o délce strany 420 mm.
b)   Je potřeba 10 obdélníků.
Matematická úloha – Skládání obdélníků

10. Číslo do 50000

Učitel napsal na tabuli číslo menší než 50 000.

První žák řekl: "Toto číslo je dělitelné 2."

Druhý žák řekl: "Toto číslo je dělitelné 3."

A tak dále, až po posledního, který tvrdil, že je dělitelné 13. Jeden žák ale lhal.

Vypočítejte, jaké číslo učitel napsal.
Řešení
Učitel napsal číslo 25 740.
Matematická úloha – Číslo do 50000

11. Líný Honza

Líný Honza leží za pecí. Z boku na bok se otočí pravidelně každých 18 minut, protáhne se každých 40 minut. Za pecí už leží 150 hodin.

Vypočtěte, kolikrát se za tu dobu stalo, že se v jednu chvíli otočil z boku na bok i se protáhnul.
Řešení
Tato situace nastala 25krát.
Matematická úloha – Líný Honza

12. Tělesné výchova

V hodině tělesné výchovy žáci nastupovali do dvojstupů, trojstupů, čtyřstupů, šestistupů a osmistupů, vždy však zbýval jeden žák.

Vypočtěte, kolik žáků cvičilo, bylo-li jich méně než 30.
Řešení
Cvičilo 25 žáků.
Matematická úloha – Tělesné výchova

13. Vlastnosti čísla

Určete číslo, které je dělitelné šesti a sedmi a zároveň je větší než 79 a menší než 91
Řešení
Je to číslo 84.
Matematická úloha – Vlastnosti čísla

14. Dva parníky

Dva parníky vyrazili na plavbu ze stejného přístavu první parník se do přístavu vrací každý čtvrtý den a druhý parník se vrací každý pátý den.

Vypočtěte, za kolik dní se parníky opět potkají.
Řešení
Parníky se opět potkají za 20 dnů.
Matematická úloha – Dva parníky
 
1