Úlohy: 81–100 / 236

81. Násobení zlomků

Vypočítejte a zapište v základním tvaru:
a)   \[ \frac{8}{12} \cdot \frac{1}{5} = \]
b)   \[ \frac{3}{9} \cdot \frac{1}{11} = \]
c)   \[ \frac{2}{7} \cdot \frac{7}{9} = \]
d)   \[ \frac{8}{10} \cdot \frac{4}{7} = \]
e)   \[ \frac{4}{5} \cdot \frac{3}{8} = \]
f)   \[ \frac{6}{14} \cdot \frac{2}{9} = \]
Řešení
a)   \[ \frac{2}{15} \]
b)   \[ \frac{1}{33} \]
c)   \[ \frac{2}{9} \]
d)   \[ \frac{16}{35} \]
e)   \[ \frac{3}{10} \]
f)   \[ \frac{2}{21} \]
g)   \[ \frac{1}{6} \]
Matematická úloha – Násobení zlomků

82. Útrata za zeleninu a ovoce

V obchodě jsem utratil desetinu mých peněz za zeleninu a 3krát více za ovoce. Nic víc jsem nekoupil. Zbylo mi 1 200 Kč.

Vypočítejte, kolik Kč jsem měl před nákupem.
Řešení
Původně jsem měl 2 000 Kč.
Matematická úloha – Útrata za zeleninu a ovoce

83. 12 denárů

Dva muži si povídají, kolik má který peněz. První říká druhému: "Pokud mi dáš 12 denárů, budeme mít oba stejně." Druhý odvětí: "Pokud mi dáš ty 12 denárů, budu mít pětkrát více než ty."

Vypočítejte, kolik denárů má:
a)   první muž,
b)   druhý muž.
Řešení
a)   První muž má 24 denárů.
b)   Druhý muž má 48 denárů.
Matematická úloha – 12 denárů

84. Kuličky Standy a Vlasty

Standa má o 2 kuličky více, nežli je trojnásobek počtu kuliček, které má Vlasta. Oba chlapci dohromady mají 18 kuliček.

Vypočítejte, kolik kuliček má Vlasta.
Řešení
Vlasta má 4 kuličky.
Matematická úloha – Kuličky Standy a Vlasty

85. Betonová zídka

Město chce postavit betonovou zídku, která bude mít délku 60 metrů, výšku 2 metry a tloušťku 0,2 metru.

Vypočítejte, kolik m³ betonu bude třeba na výstavbu této zdi.
Řešení
Bude tedy potřeba 24 m³ betonu.
Matematická úloha – Betonová zídka

86. Tři skupiny dětí

V parku se sešly tři skupiny dětí: skupina A, skupina B a skupina C. Skupina A měla o 5 dětí více než skupina B a skupina C měla o 10 dětí méně než skupina A. Celkem bylo v parku 75 dětí.

Vypočítejte, kolik dětí bylo ve každé skupině.
Řešení
Ve skupině A bylo 30 dětí, ve skupině B bylo 25 dětí a ve skupině C bylo 15 dětí.
Matematická úloha – Tři skupiny dětí

87. Peníze Petra a Jakuba

Jakub a Petr mají dohromady 120 korun. Jakub má o 40 korun víc než Petr.

Vypočítejte, kolik korun má každý z nich.
Řešení
Petr má 40 Kč a Jakub má 80 Kč.
Matematická úloha – Peníze Petra a Jakuba

88. Po sobě jdoucí čísla

Součet tří po sobě jdoucích čísel je 183.

Určete, o jaká čísla jde.
Řešení
Jsou to čísla 60, 61 a 62.
Matematická úloha – Po sobě jdoucí čísla

89. Dvě cesty Kamily

Kamila cestovala na své první cestě hodiny a na druhé hodiny.

Vypočítejte, o kolik více času strávila Kamila na druhé cestě více než na první.
Řešení
Kamila strávila na druhé cestě o hodiny více než na první.
Matematická úloha – Dvě cesty Kamily

90. Voda ve džbánu

Džbán obsahuje šálku vody. Jana nalila šálku vody do každé z 5 sklenic a šálku vody do jedné sklenice.

Vypočítejte, kolik vody zůstálo ve džbánu.
Řešení
Ve džbánu zůstalo šálku vody.
Matematická úloha – Voda ve džbánu

91. Kostky

Vypočítejte, kolik kostek o hraně 1 cm se vejde do kostky s hranou 1 m.
Řešení
Vejde se tam 1 000 000 kostek.
Matematická úloha – Kostky

92. Kostky

Vypočítejte, kolik kostek o hraně 1 mm se vejde do kostky o hraně 1 cm.
Řešení
Vejde se tam 1 000 kostek.
Matematická úloha – Kostky

93. Šířka obdélníku

Obdélník má obsah 145 cm2 a šířku 5 cm.

Určete:
a)   délku obdélníku,
b)   obvod obdélníku.
Řešení
a)   Délka obdélníku je 29 cm.
b)   Obvod obdélníku je 68 cm.
Matematická úloha – Šířka obdélníku

94. Sčítání a odčítání zlomků 6

Sečtěte a odečtěte zlomky:
a)   
b)   
c)   
d)   
e)   
f)   
g)   
h)   
i)   
j)   
k)   
l)   
Řešení
a)   
b)   
c)   
d)   
e)   
f)   
g)   
h)   
i)   
j)   
k)   
l)   
Matematická úloha – Sčítání a odčítání zlomků 6

95. Násobení a dělení zlomků 6

Násobte a dělte zlomky:
a)   
b)   
c)   
d)   
e)   
f)   
g)   
h)   
i)   
j)   
k)   
l)   
Řešení
a)   
b)   
c)   
d)   
e)   
f)   
g)   
h)   
i)   
j)   
k)   
l)   
Matematická úloha – Násobení a dělení zlomků 6

96. Povrch kvádru

Délky hran kvádru jsou dvě poloviny cm, 3.5 cm, jedná čtvrtina cm.

Vypočítejte povrch kvádru.
Řešení
Povrch kvádru je 9,25 cm2.
Matematická úloha – Povrch kvádru

97. Martinovo číslo

Michal si myslel číslo. Po odečtení jeho dvou třetin a přičtení čísla 8 získal číslo 40

Vypočítejte, jaké je původní číslo, které si Michal myslel.
Řešení
Michal si myslel číslo 96.
Matematická úloha – Martinovo číslo

98. Smíšená čísla na zlomky 5

Převeďte smíšená čísla na zlomky:
a)   
b)   
c)   
d)   
e)   
f)   
g)   
h)   
i)   
j)   
k)   
l)   
Řešení
a)   
b)   
c)   
d)   
e)   
f)   
g)   
h)   
i)   
j)   
k)   
l)   
Matematická úloha – Smíšená čísla na zlomky 5

99. Smíšená čísla na zlomky 4

Převeďte smíšená čísla na zlomky:
a)   
b)   
c)   
d)   
e)   
f)   
g)   
h)   
i)   
j)   
k)   
l)   
Řešení
a)   
b)   
c)   
d)   
e)   
f)   
g)   
h)   
i)   
j)   
k)   
l)   
Matematická úloha – Smíšená čísla na zlomky 4

100. Smíšená čísla na zlomky 3

Převeďte smíšená čísla na zlomky:
a)   
b)   
c)   
d)   
e)   
f)   
g)   
h)   
i)   
j)   
k)   
l)   
Řešení
a)   
b)   
c)   
d)   
e)   
f)   
g)   
h)   
i)   
j)   
k)   
l)   
Matematická úloha – Smíšená čísla na zlomky 3